![](/media/lib/55/slodycze-jak-owoce-3cf52e66ad25a7ce581386edbb3317f8.jpg)
Słodycze w dzieciństwie = agresja w dorosłości
1 października 2009, 09:27Wyniki brytyjskiego badania podłużnego, w ramach którego od 1970 r. śledzono losy 17,5 tys. osób, mówią same za siebie: dzieci, które codziennie jedzą słodycze, np. czekoladę, wyrastają na bardziej agresywnych dorosłych (British Journal of Psychiatry).
![](/media/lib/55/placzace-dziecko-3263a59b101a0a64f3f3c7b843dd3fd9.jpg)
Niemowlęcy ból zmienia przyszłe doznania
30 września 2009, 08:45Ludzie, którzy w niemowlęctwie przeżyli poważny uraz, jako dorośli inaczej reagują na ból. Dzieje się tak wskutek zmian w mechanizmach bólowych, zachodzących w rejonie zwanym istotą szarą okołowodociągową (Frontiers in Behavioral Neuroscience).
![](/media/lib/55/chinski-7dc74124f59c1a9e0c56f11615fb5bbf.jpg)
Zapomniane, lecz obecne
25 września 2009, 07:59Często jako dzieci uczymy się języków obcych, ale później w ogóle ich nie używamy. Większość osób uważa, że ulegają one całkowitemu zapomnieniu, ale to nieprawda. W mózgu na zawsze pozostają ślady z przeszłości, które wpływają na percepcję mowy i ułatwiają ponowną naukę.
![](/media/lib/45/bobas-075def6935fbd6592eb0710eea1f0ffc.jpg)
Raczkujące unikanie
25 września 2009, 07:19Dorośli wykrywają zbliżające się obiekty, które znajdują się na kolizyjnym kursie. Wiedzą, że muszą się uchylić, bo inaczej dojdzie do zderzenia. Niemowlęta nie reagują w ten sposób, co skłoniło naukowców do zastanowienia, kiedy w toku rozwoju pojawia się ta ważna umiejętność. Wszystko wskazuje na to, że wtedy, gdy bobasy zaczynają raczkować i stają się bardziej mobilne (Naturwissenschaften).
![](/media/lib/54/ciekawosc-95ad963761f54524ebaaa533cd6cb661.jpg)
Powiązali inteligencję z ciekawością
15 września 2009, 10:55Naukowcom udało się po raz pierwszy znaleźć molekularne powiązania między inteligencją a ciekawością. Wg nich, dzięki temu będzie można opracować leki usprawniające uczenie (Neuron).
![](/media/lib/53/drink-truskawkowy-6362a372e19e4e7f2b266d56e6a3f188.jpg)
Nie każdy alkohol wzmaga apetyt
25 sierpnia 2009, 15:13Rodzaj spożytego alkoholu wpływa na to, jak bardzo po zakrapianym przyjęciu czy drinku będzie nam się chciało jeść (Pharmacology, Biochemistry and Behaviour).
![Skan mózgu za pomocą fMRI](/media/lib/24/1204806317_897835-2c6c216a75f1cdbb0b35a275936ffaab.jpeg)
Erytropoetyna wspomaga uczenie się
10 lipca 2009, 03:26Wytwarzany przez nerki hormon erytropoetyna (EPO), którego zasadniczą funkcją jest stymulowanie wytwarzania przez szpik kostny czerwonych krwinek, poprawia pracę mózgu u zwierząt - wynika z najnowszych badań, których wyniki opublikowało czasopismo BMC Biology.
Wspomagający hełm już wkrótce?
7 lipca 2009, 11:27Stymulacja magnetyczna grzbietowej kory przedruchowej (ang. dorsal premotor cortex, PMd) usprawnia uczenie umiejętności motorycznych. Naukowcy uważają, że opanowywane ruchy są przechowywane w PMd w postaci wspomnień, a pobudzanie tego rejonu ułatwia przebieg treningu.
![](/media/lib/33/jak-czlowiek-ca49df24ec0e5659b68f5fa0bb1b7d57.jpg)
Jak uczy się szympans?
2 lipca 2009, 12:09Jak wiemy, zwierzęta potrafią posługiwać się narzędziami i uczą się jedne od drugich. Badania przeprowadzone na University of St. Andrews i Texas University dowodzą, że do nauczenia się nie jest konieczna bezpośrednia obserwacja.
![](/media/lib/49/starsze-kobiety-5e003f0f7e75c9a3730425cf2d5d01da.jpg)
Przejściowe problemy z uczeniem
27 maja 2009, 08:41Początek przekwitania spowalnia u kobiet uczenie. Na szczęście wszystko wraca do normy w okresie postmenopauzalnym. Naukowcy zbadali 2362 panie w wieku od 42 do 52 lat, które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie eksperymentu miały co najmniej jedną miesiączkę.